Met een gezamenlijke passie voor duurzaamheid en bewuste keuzes hebben Solora en duurzaam modebedrijf Aarden de handen ineengeslagen. De maatpakken en andere duurzame kleding van gerecyclede stoffen hebben een robuuste, authentieke uitstraling en kennen een groeiende schare fans. Waaronder de medewerkers van Solora energy services. Daarom dragen we de kleding niet alleen zelf, maar laten we onze nieuwe klanten voortaan ook een Aarden pak aanmeten.
Waarom eigenlijk?
De mode-industrie behoort tot één van de vervuilendste en minst transparante industrieën ter wereld. Als oprichter van Aarden (voorheen: DutchSpirit) besloot voormalig bioloog Erik Toenhake in 2010 om dit anders aan te pakken. Zijn modebedrijf in het Arnhemse Modekwartier staat voor duurzaamheid en eerlijke arbeidsomstandigheden. “Wij werken klimaatneutraal met steeds vaker gerecyclede stoffen en een retourpremie voor kleding waarvan de draagtijd eindigt. Bepaalde onderdelen kunnen we misschien opnieuw gebruiken en de rest krijgt een nieuw leven in een andere vorm”, vertelt Toenhake.
De productie van kleding met gerecyclede stoffen uit Enschede gebeurt zoveel mogelijk dichtbij huis. Niet ‘ergens in Azië’ maar in Tsjechië of Marokko en altijd met goed zicht op de arbeidsomstandigheden.
Duurzaam denken én doen?
Naast maatpakken voor mannen, maakt Aarden ook maatkleding voor vrouwen en trouwpakken. Trouwpakken die je ook vaker kunt dragen natuurlijk. Daarnaast wordt gewerkt aan duurzame, circulaire werkkleding en met oog voor ecologie én dierenwelzijn zijn er nu ook al vegan maatpakken: zonder wol, dierenharen of andere dierlijke materialen. Duurzaamheid zit ook in de keuze voor maatwerk. Toenhake: “Daarmee maak je bewuste keuzes. Dit voorkomt overschotten zoals we die in de kledingindustrie zoveel zien door massaproductie tegen dumpprijzen. Gelukkig groeit het besef dat we dat niet meer moeten willen.”
Aarden maatpak voor Solora klanten.
De samenwerking tussen Solora en Aarden begon ook bij de gezamenlijke focus op duurzaam denken én doen. Dit begon in 2018 toen de eerste maatpakken van Aarden hun intrede deden op de werkvloer bij Solora. “Ik ben al jaren fan van dit bedrijf”, zegt Ivo Stroeken (business unit manager) van Solora. “Zowel van de kleding als van hun visie. Bij Solora herkennen we ons in de keuzes voor duurzaamheid, zoals wij die maken voor het (preventief) onderhoud van zonneparken. Deze manier van denken, dragen wij een warm hart toe en willen wij graag verder uitdragen, ook bij onze klanten.”
Daarom krijgen de contactpersonen bij nieuwe klanten van Solora een maatpak aangeboden dat ze kunnen laten aanmeten bij Aarden. Stroeken: “Zo kunnen wij en onze klanten ook deze keuze voor duurzaamheid dragen en uitdragen. Ook zo zetten we nieuwe stappen van duurzaam denken naar doen.”
Buro Wonderbaar fotografie: Willemien van den Broek